Journalistik, storytelling och content marketing

Vjoom, vjoom!

Skynda er att hoppa på tåget om ni vill åka i samma vagn som era barn.

– Instajeja spel, hörs en liten röst pipa bortifrån datorhörnan.
Pontus, två och ett halvt år, står med hakan mot tangentbordet och den knubbiga näven uppsträckt på den överdimensionerade musen. På skärmen syns startmenyn för Jedi Knight II.

Han kan inte uttala bokstaven ”r” men har just startat pc:n och installerat ett spel. Själv trodde jag inte ens att han visste var powerknappen satt.
Jag har blivit välkomnad till digitalåldern. Ett bryskt uppvaknande.

De äldsta som växt upp med den digitala tekniken är idag runt 40 år. De flesta av oss var tvungna att lära oss den i vuxen ålder.
För dagens knoddar är det som att cykla.

Han kan inte uttala bokstaven ”r” men har just startat pc:n och installerat ett spel.

Vi lär oss som lättast och snabbast när vi är barn. Då vågar vi och provar oss fram. Det finns inga misslyckanden eller negativa konsekvenser. Lille Pontus bror Erik brukar till exempel oannonserat slänga sig handlöst i poolen utan att kunna så mycket som en benspark.
Det är ju så kul, och mamma fiskar ju alltid upp en – förhoppningsvis.

Teliasonera presenterade nyligen sin årliga undersökning ”Trendspaning”. Tydligaste trenden är att äldre börjar intressera sig för, ta efter och lära sig de yngres it-vanor. Bloggar, filmer på nätet och mp3-musik klättrar uppåt i generationsstegen.
Rädslan och osäkerheten inför ny teknik börjar avta. Precis som barn vågar vi prova oss fram, och möjligheterna känns större än riskerna.

Nu ska vi komma ihåg att undersökningen gjordes via nätet. De som svarade var redan online och urvalet blev därmed skevt. Telia har förstås också ett intresse av att intresset för IT ökar.

Men sådana här trendspaningar blir ofta en självuppfyllande profetia. Tror man att det digitala tåget ökar farten vill man förstås också köpa en biljett vilket föder ett intresse för, och behov av, ny teknik.

Och tåget ökar farten.
Ett nytt bränsle har satt sprutt på loket längst fram, nämligen växthuseffekten. Om konsumentteknik tidigare bara handlat om att få ett bekvämare och roligare liv, har nu världens tillstånd tvingat den att också handla om ett längre liv.
Miljövänliga skärmar och rensning av elektroniska skrotberg i Nigeria till trots, så är det ändå människans bästa teknikvän som står inför den största och mest effektfulla utmaningen: bilen.
I vår stora bilspecial, med början på sidan 85, berättar vi om hur tekniken i bilen står inför en revolution.
Där lille Pontus säger ”Vjoom, vjoom” kommer kanske hans son att säga ”Bzzz, Bzzz”.

PUBLICERAD I DIN TEKNIK #5 2007