Journalistik, storytelling och content marketing

Du där, titta hit!

Du är på Facebook för att du är en bebis. Det, och mycket annat, konstaterades när några av världens hetaste it-visionärer samlades i en teater i Stockholm.

estherdysonwebb
 

På nätet blir vi alla bebisar igen. Vi skriker efter uppmärksamhet precis som när barnmorskan drog ut oss ur våra mödrar, alldeles blöta och slemmiga på BB.
Det menar Esther Dyson, it-visionär, författare, investerare och levande legend inom den digitala eliten (ofta kallad digerati).

Vår uppmärksamhet har blivit valuta på internet, något vi i slutändan kan förvandla till pengar. Dyson kallar det ”the mathematics of attention”.
– Kissinger, till exempel, var värd tio andra utrikesministrar i och med att han fick så mycket uppmärksamhet, säger hon.

Hon sitter på Chinateaterns scen i Stockholm. När hon klev in dundrade två diskjockeys i overaller ut Tina Turners ”Simply the best” över lokalen. Bakom henne knappar vitklädda män på bärbara datorer.
I publiken sitter de nya it-entreprenörerna och företagarna skuldra mot skuldra med it-bubblans överlevare. Det är ungt, hippt, business och Jonas Birgersson.
Det är SIME 07, norra Europas största internetkonferens på Berns och Chinateatern i Stockholm.

Dyson anser att det är rimligt att Facebook ska få samla in information om användarna mot att de tillhandahåller en tjänst gratis.

56-åriga Esther Dyson sticker ut. Kvinna, och dessutom över 50, gör henne unik på konferensen. Hon rättar till den blå scarfen och fortsätter:
– Användarna vill själva ha uppmärksamhet, därför är till exempel Facebook så populärt. Men vi är samtidigt paranoida och oförsiktiga på nätet. Vi gnäller på Facebooks avtal men fortsätter använda det ändå.

Hon anser att det är rimligt att Facebook ska få samla in information om användarna mot att de tillhandahåller en tjänst gratis. Det gäller även andra aktörer på nätet. Det viktiga är dock att användarna vet om det. Företagen på nätet måste bli mer öppna:
– De kategoriserar oss efter våra intressen för att kunna anpassa reklamen. Varför kan de inte låta användarna få ta del av den informationen som de samlar? Vara öppna med det så man kan titta på sin egen profil? Det skulle ta bort storebrorkänslan som många känner på nätet, att de är anonymt övervakade.

Samtidigt vill marknadsförare och annonsörer ha surfarnas uppmärksamhet. Hittills har det varit mycket banners och pop-ups och lite fantasi. I framtiden tror Esther Dyson att det blir mindre ”trycka sitt budskap i ansiktet på konsumenten” och mer PR-likt.
Det handlar till exempel om att betala inflytelserika personer (sådana som får mycket uppmärksamhet på nätet) att tala sig varma om deras varumärke (förutsatt att personen gillar märket). Eller mer produktplacering och sponsring.

Årets upplaga av SIME sjuder av optimism och entreprenörskap. Och pengarna verkar vara tillbaka i it-branschen på allvar vilket blir som tydligast när Martin Varsavsky, spansk entreprenör och grundare av wifi-företaget FON, berättar hur han botade sin flygrädsla:
– Jag köpte ett eget flygplan. Då försvann den.

Om SIME
SIME 07 arrangeras av SIME AB tillsammans med Ericsson, Telenor och Google. Den årliga konferensen startade 1996. Årets upplaga drog över 1 400 besökare och bland de 40 talarna fanns Niklas Zennström, grundaren av Kazaa, Skype and Joost, Esther Dyson, EDventure, investerare och författare samt Nikesh Arora, europachef för Google. 

PUBLICERAD I DIN TEKNIK #13 2007