ROBERT LÅNGSTRÖM

Journalist

Month: January 2012

Från fri frakt till Facebook

E-handel handlar inte om att starta en sajt och sätta ett pris. Det handlar om att sy ihop en helhet, från första klicket tills att kunden river upp paketet hemma i köket. Och möjligheterna är fler än någonsin.

Arne Andersson, näthandelsguru på Posten. Foto: Magnus Laupa

Den brittiska dagligvaruhuskedjan Tesco är nummer två på marknaden i Syd­korea. De behövde närma sig huvudkonkurrenten men kunde inte öppna fler butiker. I stället satte de upp stortavlor, likt annonser, i tunnelbanan med fotografier av butikshyllor med matvaror. En virtuell affär längs väggarna, helt enkelt.

Read More

Du kan sitta på en guldgruva (utan att veta om det)

Genom att anpassa din produkt eller marknadsföring kan du öppna porten till en guldgruva du inte visste du hade nyckeln till – nämligen helt nya kundgrupper.

Elna Holmberg, Ampersand. Foto: Nicke Johansson

En ung man helt klädd i vitt är fångad i ett futuristiskt rum fyllt av dödliga fällor. Hans enda chans att ta sig ut är med hjälp av sin supermoderna mobiltelefon. Till pumpande elektronisk musik utför han ett antal uppdrag med mobilen vilket till slut räddar honom. Efteråt blinkar termer som ”1 GHz Nvidia Tegra 2, Android 2.2 och Full HDMI, 4.0” förbi.
Scenen är från en reklamfilm för en ny supersnabb smartphone och ingen kan undgå hur snygg, häftig och kraftfull den är.
Eller?
Jo, troligtvis de som sitter på pengarna.

Read More

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén