Journalistik, storytelling och content marketing

Den osannolika trenden

SÅ VAR DET INTE TÄNKT: Canada Goose var avsedd för polarforskare i Kanada men blev högsta mode på Stureplan.

På ett gymnasiedisko på Lidingö, några dagar innan julafton 2004, länsades garderoben av tjuvar. Anledningen var att där kryllade av Canada Goose-jackor, uppradade på galgarna likt hängmörad oxfilé för en utsvulten. Sedan ett år tillbaka hade Canada Goose-jackan blivit ett hetare rånarbyte än mobil-telefoner.
En friluftsjacka skapad för kanadensiska polarforskare med frost i skägget hade plötsligt blivit det hetaste på Stureplan.Joakim Südow är vd på Tennessee Style som importerar Canada Goose till Sverige och han följde jackornas raketkarriär från första parkett.
– Vi sålde 100-tals gånger fler jackor än vi trodde vi skulle göra. Det fanns inte i min vildaste fantasi, säger han.

Det gick upp för Joakim vad som höll på att hända en kväll när de skulle leverera jackor till Sea Life-butiken på Sturegatan i Stockholm. Där var knökfullt klockan 18.30.
Innerstadsmänniskor stod i klungor och väntade på att de skulle bära in kartonger med Canada Goose-jackor.
När Joakim kom in med en kartong ropade någon: ”Där e dom!” och de fick slita upp kartongerna och sälja jackorna på plats.

PUBLICERAD I DU&CO #2/2011