Journalistik, storytelling och content marketing

Blod är tjockare än bolag

Bengt och Fredrik Nilsson är far och son. Inget ovanligt med det. Mer ovanligt är att de jobbat ihop i över 20 år.
Via företaget Easygreen på Värmdö importerar de bland annat golfvagnen Clicgear.

Det är nånting med kanadensarna. Fredrik Nilsson, vd på Easygreen, träffade den kanadensiske industridesignern Kevin Kimberley på golfmässan i Orlando 2006 och föll raklång för hans  trehjuliga hopfällbara golfvagn Clicgear. De fann varandra direkt och idag är inte bara Easygreen distributör för Clicgear i Skandinavien, Fredrik är dessutom produktchef i Europa.
Några år tidigare hade Fredriks pappa Bengt kraschat svårt med sin bil. Rehabiliteringen hade tagit två år. Efter en sådan våldsam upplevelse och så lång tids inaktivitet kröp det under den gamle mannens entreprenörskinn.
Ungefär samtidigt som Fredrik fann Clicgear i USA skulle hemmabanan på Wermdö Golfklubb ritas om och Bengt gick med i bankommittén. Det slutade med att han blev delansvarig för hela bygget.

“Vi kallar honom numera för Stålmannen”

Inne i klubbhusets konferenslokaler fick Fredrik det allt svettigare när intresset för Clicgear växte. Det var ett bra ställe att träffa kunder på, i avspänd golfmiljö ett par hårda drivar från det egna kontoret. Bengt började hjälpa till vid behov och när röken skingrats hade Fredrik sin pappa som anställd.
– Jag hade en säljare på gång in men pappa gjorde ju jobbet så bra så jag började undra varför jag skulle ta in någon annan? Han började dessutom få bättre kondition än jag och vi kallar honom numera för Stålmannen, säger Fredrik Nilsson.
Banarkitekten som skickade Bengt tillbaka in i företagandet var förstås kanadensare.

Efter 20 år tillsammans är rollerna ombytta. Fredrik började sin karriär i pappa Bengts företag som importerade industrirobotar från Japan. De vill påstå att de aldrig bråkar.
– Ja, i stort sett. Fredrik is the boss men han lyssnar på mig. Det är ingen lätt konstellation men vi har ingen prestige, säger Bengt.
– Det är lättare att brainstorma med pappa än med andra jag haft inne på företaget. Vi kan också gå ut på banan och umgås utan ansträngning, vi fnittrar och skrattar, säger Fredrik.

Familjen är sedan generationer tillbaka golfare och entreprenörer. Att Easygreen är distributörer för golfprylar är därför ingen högoddsare. 
Sedan ett par månader har företaget två produkter i sin portfölj: Clicgear-vagnen som kommer i en ny version i vår samt pinfärska gps:en OnPar som de skrev kontrakt på sent i höstas.
De har precis kommit hem till Värmdö efter en turné till svenska återförsäljare för att demonstrera produkterna.
– Jag har sålt i hela mitt liv men aldrig varit med om nåt så positivt som med OnPar. Vi fick till och med applåder! Och när Dormy säger ‘vad kul att du kommer’ är det inte så svårt att ladda igång, skrattar Bengt.

“De försöker hålla företaget kostnadseffektivt, inga stora utgifter”

Fredrik ansvarar för Clicgear och Bengt för OnPar. De tycker de har två väldigt starka produkter. De har ingen näthandel, utvalda återförsäljare som kan visa och serva produkterna på rätt sätt och aldrig rea. Allt materiel och alla manualer finns nedladdningsbart och allt ska vara enkelt.
De försöker hålla företaget kostnadseffektivt, inga stora utgifter. Produkten är det viktiga, resten får mässor, mejl och rykte ta hand om.
Kommande produkter ska kretsa kring Clicgear-vagnen, de vill inte sälja några små och lösryckta prylar. Fokus ligger på kvalitet och service, säger de.
– Clicgear håller otroligt hög kvalitet. Kevin Kimberley är en pedant som inte släpper en produkt förrän den är superklar. De tillverkar alla delar i samma fabrik i Hong Kong och Kevin bor där och övervakar allt. Det är kul att komma till fabriken varje gång, säger Fredrik.

Easygreen är först i Europa med OnPar. Golf-gps:en är inte helt olik iPhone med liknande gränssnitt och pekskärm. I korthet kan man säga att det är en 3,5 tum bärbar caddie. Enligt Bengt är det den mest avancerade gps:en på marknaden men den är samtidigt enkel att använda.
– I USA är det gps, gps, gps…och det kommer mer och mer i Sverige. Det USA gör, gör vi här. Vi köper klubbor för att slå längre och strategi och statistik blir allt viktigare, säger Bengt.
I lågkonjukturens 2009 räknade Easygreen med en nedgång på 20 procent, istället blev det en ökning med lika mycket. I år har Fredrik redan tagit emot fler beställningar än de sålde förra året.

 “Zubacks längsta slag mäter 475 meter”

Framgången, och att de jobbar inom en bransch de älskar, gör förstås samarbetet ännu enklare. Att jobba far och son ser de bara som en “win-win-situation”. Bengt säger att han “tindrar” – och han kan nog leva med att han byggt en bana där världens mest hårdsvingande golfare, Jason Zuback, slår förbi green på ett slag, på varje hål. Zubacks längsta slag mäter 475 meter. Hans nationalitet?
Kanadensare.
  
PUBLICERAD I SPORTFACK #4 2010

Comments closed