Journalistik, storytelling och content marketing

Festa med finess

Ett kuddkrig kan höja din omsättning och exploderande bröst kan skicka dig i fängelse. Följ med på en djupdykning ner i personalfestens psykologi.

På Hotel Cala di Volpe på Sardinien står en halvnaken italienare och häller Stolitjnaja-vodka i ryggen på en replika av Michelangelos David-staty, gjord av is. Vodkan rinner genom statyn, ut genom dess penis och ner i gästernas drinkglas.
Det är i mitten av juni 2001 och Dennis Kozlowski, vd på Tyco International, har flugit ner hela huvudkontoret från New Jersey för att fira hans fru Karens 40-årsdag – och ha den årliga sommarfesten.

Vackra servitörer i toga bär omkring på stora fat med exotiska skaldjur. Vid swimmingpoolen har man byggt en romersk paviljong och alltihop ramas in av inhyrda fikonträd fyllda med hundratals små lampor.

Fyra unga män iklädda endast svarta höftskynken bär in födelsedagstårtan som föreställer en halvliggande kvinna i naturlig storlek. Väl framme vid bordet exploderar kvinnans bröst samtidigt som en Elvis-kopia kickar igång ”Burning love” på scenen bakom.
Allt går enligt planerna.

“Födelsedagsfesten, förklädd till personalfest, blir känd som ”The Tyco roman orgie” och kostar två miljoner dollar”

Problemet är bara att planerna är usla. Faktum är att Dennis Kozlowski plundrat Tyco under en längre tid och nu är verkligheten på väg att krypa upp och bita honom hårt i lönnfettet. En av tidernas mest skruvade personalfester blir symbolen för en pengakarusell som år 2005 placerar Dennis Kozlowski bakom galler i åtta till tjugofem år för grovt bedrägeri.

Födelsedagsfesten, förklädd till personalfest, blir känd som ”The Tyco roman orgie” och kostar två miljoner dollar. Dennis låter Tyco International betala hälften.

Ungefär samtidigt har it-företaget Spray personalfest i Stockholm. Kontoret har genomgått en total makeover. Skrivborden och datorerna har skickats ut och lokalerna har förvandlats till kuddrum, hångelrum, DJ-bås och bollhav upp till brösthöjd.
Vid gränsen till festområdet tar man av skorna och sätter på sig speciella festtofflor.
En granne i övre 60-årsåldern står i receptionen, högröd i ansiktet, och gestikulerar vilt mot en av Sprays chefer. Det är för mycket oväsen. Men en kvart senare sitter ändå de båda männen på varsin ölback med färgglada drinkar i händerna och diskuterar Sprays goda aktievärde.

Festen avslutas med ett kuddkrig på dansgolvet. Dun singlar som snö över kontoret och fastnar i kladdet från alla spillda drinkar. När ljuset släcks och musiken tystnar är det som att vandra hemåt efter en sen julafton.

Två personalfester som i första anblick påminner om varandra. Extravaganta, vilda och med en budget över det normala.
Det finns dock några viktiga skillnader.

“Det är alltså inte en slump att mindre, mer intima fester ofta känns roligare än stora jättepartaj. Det är biologiskt cementerat i din neocortex”

Den första är storleken. Det magiska numret är här 150. Så många personer kan du ha en social relation till, en relation där du vet vad den andra vet, och hur ni förhåller er till varandra. Helt enkelt så många du känner dig bekväm med på en personalfest.

Det är den brittiska antropologen Robin Dunbar som kommit fram till vad som kallas ”150-regeln” genom att forska på apor. Det som avgör hur utvecklad en arts hjärna är beror på hur stora sociala grupper den lever i och hur många sociala kontakter den måste hålla ordning på.

Genom att mäta hjärnans neocortex, den yttersta delen av hjärnbarken, i förhållande till resten av hjärnan når man en siffra. I människans fall är den 147,8.

Det är alltså inte en slump att mindre, mer intima fester ofta känns roligare än stora jättepartaj. Det är biologiskt cementerat i din neocortex. En personalfest på en arbetsplats med max 150 anställda har således mycket större chans att bli lyckad, oavsett hur bra eller dåligt arrangerad den är.

Spray hade vid tidpunkten ungefär 100 anställda där många sökt sig till arbetsplatsen just på grund av företagskulturen, det nya, mystiska och udda företaget.
Tyco var en multinationell jätte.
Sprays fest anordnades av en intern liten festgrupp som alla kände till.
Tycos var en förklädd födelsedagsfest, helt anonym för alla utom den innersta ledningsgruppen.

Ska ledningen ge upp tanken på personalfester om företaget har fler än 150 anställda? Förstås inte, men de böra vara medvetna om att det kräver en mycket större ansträngning om de vill att festen ska stärka företagskulturen snarare än splittra den.

“Vilken karaktär kommer fram när bag-in-boxen börjar ta slut?”

Den andra skillnaden mellan Tyco och Sprays fester är situationen. Psykologer använder uttrycket ”det fundamentala attributionsfelet” när det kommer till hur vi människor bedömer varandra.
För att slippa för mycket information i våra hjärnor säger den till oss att en person har en viss karaktär – som alltid gäller. Hon är smart, snäll, social, flexibel, lugn, elak, gnällig, rolig eller tråkig. That’s it.

Sanningen är dock den att vi människor har ett antal olika karaktärer och de kommer fram i olika situationer eller sammanhang. En person är kanske planerad, lugn och tystlåten på jobbet, slarvig och sprallig hemma och en fantastisk underhållare på middagspartyt.

Personalfesten blir därför en extra förvirrande tillställning eftersom den bakar ihop två olika sammanhang: jobbet och fritiden.
Vilken karaktär kommer fram när bag-in-boxen börjar ta slut?

Här bygger Sprays personalfest vidare på den gällande företagskulturen. Skillnaden mellan den person du förväntas vara på jobbet och den person du förväntas vara när det är fest är relativt liten.
Tyco drog sin fest ända tillbaka till romarriket och det var troligtvis få som kände sig helt hemma med exploderande bröst och vältränade servitörer i höftskynken. Spännande och kul, ja kanske, men knappast något som stärkte företagskulturen.
Till och med Donald Trump kallade Kozlowskis excesser för osmakliga.

“Att vodkan rinner ut genom Davids penis förändrar inte det faktum att den gör en full”

Fredrik Erixon är eventarrangör och medförfattare till boken ”Värdens bästa bok: om att arrangera en företagsfest”. Hans tips är, som i fallet med Spray, att göra medarbetarna delaktiga i planeringen. Krångla inte till det som Tyco gjorde. Är ni fler än 10 anställda? Utse en projektgrupp som ordnar festen och då gärna med ett enkelt tema, som vitt eller Hawaii – inte romersk orgie på Sardinien.

Aktiviteter lindrar det fundamentala attributionsfelet. Lägg en enkel tävling i början av festen som ger gästerna något konkret att samlas kring. Rinner inte företagets kultur i de anställdas ådror bör aktiviteterna och tävlingarna vara varierande så de lockar med sig alla.  Blanda lugnt och enkelt med mer avancerat.

Bjud på dig själv som chef. En sketch eller ett peppande tal från hjärtat mjukar upp. Men gör det i så fall ordentligt, annars blir det bara pinsamt. Kom ihåg attributionsfelet.

Att vodkan rinner ut genom Davids penis förändrar inte det faktum att den gör en full. Bjud inte på all sprit, skippa snapsen till maten och börja inte festen för sent (för då hinner många med den klassiskt svenska förfesten innan…). Och stäng inte ute de som inte dricker.

En personalfest är en förlängning av företagskulturen och blir bara så bra som de anställda mår på jobbet. Ett kuddkrig på dansgolvet är en succé på en arbetsplats och ett fiasko på en annan.
Värna om arbetsmiljön, hylla kreativiteten och sprid glädje även på måndagar så slipper du chansa med exploderande bröst.

PUBLICERAD I CHEF #6/7 2009 & CONNECT #1 2009