Journalistik, storytelling och content marketing

Mamma finns inte på Facebook

Facebook är bara ett stort slagträ i kampen om annonsmarknaden på internet.

Det är nog bara en tidsfråga innan jag får en ”invite” av mamma. När det sker har ex-studenten Mark Zuckerbergs skapelse på tre år vandrat från att vara en intern sajt på Harvard till att en finlandssvensk lågstadielärare i Nynäshamn laddar ner widgets med galen Chuck Norris-fakta.*

Förstås har tungviktarna klivit in i ringen och vill lägga boxhandskarna på nätets nya gullegris. En gris med 40 miljoner användare (cirka 100 000 i Sverige när detta skrivs) som växer med 200 000 användare om dagen. Microsoft svingar vildast just nu men Google väntar på ett kontringsläge.

Logiskt nog har ingen ännu hostat upp de 66 miljarder kronor (!) som Facebook värderats till (motsvarar Bolivias BNP). Företaget hade trots allt ”bara” en vinst på 180 miljoner förra året.
Ett rent köp skulle alltså ta Microsoft sisådär 220 år att hämta in (räknat på att de ökar vinsten till 300 miljoner om året).

Och visst luktar Youtube, Facebook- och Myspace-hysterin lite it-bubbla.

Och visst luktar Youtube, Facebook- och Myspace-hysterin lite it-bubbla. Men det är inte bara själva sajterna och dess trafik som lockar. I bakgrunden ligger kampen om ett dominerande annonssystem som kan användas brett på nätet.

Google ligger där bra till och Microsoft vill öka sina insatser. Det system som används på de stora sajterna får lättare att slå igenom och bli standard.
Ungefär som Windows blivit standard som operativsystem i våra datorer.

Men nog med trist businessnack. Oavsett hur många miljarder som bollas över Facebook-användarnas huvuden så är sajten för oss dödliga ändå bara en sajt. Så därför är det på sin plats med lite Facebook-etikett från veteranen Marie, som var med redan på Harvardtiden 2004:

*Du skall icke bli vän med någon du inte har någon koppling till. När du gör så blir du en, vad jag kallar, ”creeper”.
*Pokea med andakt.
*Facebooka inte på fyllan. Försök behärska dig och lämna inte en kommentar på den där söta tjejen eller killens ”wall”.
*Tänk på att potentiella arbetsgivare kan kolla på Facebook (blir allt vanligare). Om det känns viktigt för dig kanske du ska ta bort fotot på dig själv asfull bredvid öltunnan.
* Fyll inte din profil med mängder av applikationer (widgets), som Superpoke, Food fight etcetera. Facebook är inte Myspace. Tänk på att du kan ta bort widgets från din sida och ändå ha kvar dom i sidomenyn.
*Var inte med i för många grupper. Det tar bort värdet av de få du verkligen bryr dig om. Håll dig till få.

Fotnot: Widgets kallas de små roliga applikationerna man kan hämta på Facebook, som frågesporter, jämförelser och kul citat.
Läs Maries hela Facebook-etikett-lista här:
http://korturl.se/yczn

PUBLICERAD I DIN TEKNIK #11 2007