ROBERT LÅNGSTRÖM

Journalist

Month: May 2010

Psykologens guldålder i rutan

På 1970-talet revolutionerade psykologerna barn-tv. Resultatet blev succéer som Sesame street och Fem myror. Efter det har inget tv-bolag haft råd att satsa lika stort. Så hur görs barn-tv nu?

Sesame Street

En morgon i början av 1970-talet klev tidernas mäktigaste barnprogramsduo in genom Sveriges Radios entré på Gärdet i Stockholm. Två män i kostym från amerikanska Children’s television workshop (CTW). I väskorna bar de dyrbar tv-historia, världens mest framgångsrika barnprogram med en startbudget på åtta miljoner dollar (motsvarar 42 miljoner dollar i dag).
Programmet hette Sesame street. Männen var professor Gerald Lesser och doktor Ed Palmer.

Read More

Blod är tjockare än bolag

Bengt och Fredrik Nilsson är far och son. Inget ovanligt med det. Mer ovanligt är att de jobbat ihop i över 20 år.
Via företaget Easygreen på Värmdö importerar de bland annat golfvagnen Clicgear.

Det är nånting med kanadensarna. Fredrik Nilsson, vd på Easygreen, träffade den kanadensiske industridesignern Kevin Kimberley på golfmässan i Orlando 2006 och föll raklång för hans  trehjuliga hopfällbara golfvagn Clicgear. De fann varandra direkt och idag är inte bara Easygreen distributör för Clicgear i Skandinavien, Fredrik är dessutom produktchef i Europa.

Read More

Magikern

Simon Cederquist är bråkstaken som fann blixten, blev reklam- och modefotograf – och photoshoptrollkarl. Med sin nya bok ”Sleeping Beauty” kan han lägga till konstnär i CV:t också.

Simon Cederquist med lite ny teknik.

Simon Cederquist har en stor, tandlös och ursinnig indians långfinger pressat mot näsan. Bartendern står med ryggen till, torkar ett glas och sneglar i en spegel mot scenen som utspelar sig. Två tuggumituggande tjejer vid biljardbordet har slutat spela och tittar roat på.

Simon, klädd i en överdimensionerad cowboyhatt och med kameran under armen, inser att han snart kommer att åka på stryk.

Read More

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén